Ο Άρχοντας των Δακτυλιδιών

Β' μέρος: "Οι δύο Πύργοι"


Rebel Assault - Σάββατο 28 Δεκεμβρίου 2002

Μην διαβάσετε την παρακάτω κριτική, αν ακόμη δεν έχετε δει την ταινία!!!

Πρόκειται για μια περιπέτεια με όλη την σημασία της λέξης. Ένταση με απαλές και αστείες παύσεις χαλάρωσης, κορυφώσεις δράσης, αγωνία. Ωραίο και επιτυχημένο το τέχνασμα των τριών διαφορετικών επιπέδων, με αντίστοιχα διαφορετικούς ρυθμούς και εντάσεις. Με αυτή την αυξομείωση επιτυγχάνεται η πλήρης απορρόφηση του θεατή στη μαγεία της εξέλιξης της υπόθεσης και στην εναλλαγή των εικόνων. Κορυφαία η σκηνή της μάχης από κάθε άποψη. Έτσι, λοιπόν, ακόμη και οι λίγοι που απογοητεύτηκαν από το πρώτο θα αποζημιωθούν και με το παραπάνω στο δεύτερο, που αποτελεί μια εξαιρετική συνέχεια του 1ου μέρους. Γιατί, πραγματικά, οι "Δύο Πύργοι" είναι η αποθέωση του φανταστικού σινεμά. Ακόμη, η μουσική επένδυση της ταινίας μου φάνηκε όχι πιο βελτιωμένη, αλλά πιο κατάλληλη για τις σκηνές απ' ό,τι στο 1ο μέρος.

Η ταινία μαγεύει με το ξεκίνημά της, ενώ η πλοκή διεξάγεται σε πολλά μέτωπα με αποτέλεσμα να σου κρατάει το ενδιαφέρον στο ζενίθ. Η εικόνες που βλέπεις σε μαγεύουν και σε παρασύρουν, οι χαρακτήρες είναι πολύ ζωντανοί (με εξαίρεση ίσως τον Γκάνταλφ που αποδίδεται λίγο "δισδιάστατος"), όπως και ο μύθος, που μοιάζει με ιστορικό γεγονός. Αυτό που απόλαυσα πιο πολύ ήταν η συγκλονιστική επική δραματική ατμόσφαιρα που επικρατούσε καθ' όλη την διάρκεια της ταινίας. Πέρα από την επικότητα των μαχών, το επικό συναίσθημα πήγαζε από εξαιρετικές σκηνές ποτισμένες λυρισμό, όπως η μελλοντική ταφή του Άραγκορν. Ορισμένες δε σκηνές, κυρίως στην πόλη της Ρόχαν, φέρνουν στην μνήμη παράσταση αρχαίας τραγωδίας. Νομίζω ότι δεν είναι τυχαία η λιτότητα με την οποία αποδίδεται η πόλη σε σχέση με τα μεγαλόπρεπα οικοδομήματα που εμφανίζονται σε όλο το υπόλοιπο έργο (1ο και 2ο μέρος). Η πόλη μοιάζει έντονα με αρχαία ελληνική πόλη που έχει μία υπερυψωμένη ακρόπολη και τα σπίτια είναι κτισμένα γύρω από αυτήν. Στο ίδιο μοτίβο το παλάτι, η βαριά κίνηση και οι ποιοτικοί διάλογοι των πρωταγωνιστών αναδίδουν θέατρο και όχι κινηματογραφική ταινία. Σας θυμίζω την σκηνή που ο βασιλιάς θρηνεί τον θάνατο του γιου του απέναντι σε έναν τάφο που μοιάζει με θολωτό(!) χρησιμοποιώντας λόγια βγαλμένα από συγκεκριμένο αρχαίο ελληνικό κείμενο. Αναφέρει περίπου τα εξής: "Δεν είναι σωστό οι γονείς να θάβουν τα παιδιά τους…" Μήπως θυμίζει σε κανέναν Ηρόδοτο ! Μπορεί οι στολές και τα ονόματα να είναι σκανδιναβικά, το πνεύμα όμως είναι ελληνικό! Προηγουμένως ο Γκάνταλφ ο Λευκός μπαίνει στο παλάτι ως άλλος μάντης και "λύει" τα μάγια και την υπόθεση. Αργότερα, στο φαράγγι του Helm, πίσω από τα τείχη, όταν κάποιος από τους ήρωες χάνει το θάρρος του συνειδητοποιώντας τον μικρό αριθμό των υπερασπιστών μιλάει για τριακόσιους (!) πολεμιστές. Τι άλλο θέλετε δηλαδή για να πεισθείτε;

Είναι εκπληκτική η ατμόσφαιρα απελπισίας που διαμορφώνεται πριν από την μάχη στο Deep Helm, το πώς οι ήρωες χάνουν ο ένας μετά τον άλλο το θάρρος τους και την ελπίδα τους και έπειτα την ανακτούν χάρη στην αλληλεγγύη τους. Επίσης αξιομνημόνευτος είναι ο διάλογος του Άραγκορν και του Θέοντεν, όταν έχουν απομείνει μια χούφτα άνδρες και ο πρώτος προσπαθεί να τον πείσει για μια τελευταία μάχη (για τον θάνατο και την δόξα, για τον λαό του!). Υπέροχη η σκηνή μεταξύ του Έλροντ και της κόρης του.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ήρωες δεν είναι αλάνθαστοι παρά τις υπερβολικά τέλειες πολεμικές τους ικανότητες: ο Άραγκορν προτείνει, εκτός από καλές συμβουλές και στρατηγικά λάθη!
Επίσης σημαντική είναι η απεικόνιση της αγάπης που ξεπερνά τα συνήθη σαλιαρίσματα!
Γενικά οι διάλογοι είναι επιτυχημένοι, αν εξαιρέσουμε κάποιες αναπόφευκτες αμερικανίστικες ατάκες που δεν ενοχλούν όμως.

Ιδιαίτερος χώρος πρέπει να αφιερωθεί στον εκπληκτικό ψηφιακό ήρωα Γκόλουμ (ή Σμίγκαλ) του οποίου ο μονόλογος ήταν πιο ενδιαφέρον απ' όσο θα περίμενε κανείς και ο οποίος δεν μπορούσες να πιστέψεις ότι δεν υπήρχε στην πραγματικότητα, λόγω των άψογων εφέ και του πολύ ζωντανού χαρακτήρα του, που έβγαινε μέσα από την ερμηνεία πραγματικού ηθοποιού που τον ακολουθούσε η ψηφιακή τεχνολογία. Η απόγνωση, τα διλήμματα, η ιδιόμορφη λογική του, η διχασμένη προσωπικότητα και η ομιλία του σε α' πληθυντικό πρόσωπο συνθέτουν μια τραγική εικόνα που προκαλεί την συμπάθεια του θεατή. Θεωρώ ότι είναι από τις ελάχιστες ψηφιακές μορφές στον παγκόσμιο κινηματογράφο που είναι τόσο πειστικές, τόσο αληθινές. Οι εκφράσεις του προσώπου, οι κινήσεις του σώματος, οι διακυμάνσεις της φωνής, η προσεγμένη τοποθέτησή του στο σκηνικό είναι αριστουργηματικά και νομίζω ότι θα εξασφαλίσει και εφέτος το Όσκαρ ειδικών εφέ για τον "Άρχοντα των δακτυλιδιών". Αν ήταν άνθρωπος και όχι εφέ, θα είχε σίγουρα κερδίσει το Όσκαρ ηθοποιίας!

Θα έλεγα πάντως ότι είναι προσβλητικό σε μια τέτοια ταινία, που μιλά για απόγνωση και ανθρώπινα ιδανικά, κάποιοι να εστιάζουν μόνον στην φάση της μάχης. Η ταινία δεν είναι μια μεγαλοπρεπής σφαγή για να διασκεδάσει το φιλοθεάμων κοινό. Η ταινία έχει να κάνει με το δράμα της ανθρωπότητας. Οι αναφορές στον β' Παγκόσμιο Πόλεμο είναι ευδιάκριτες και στον πιο ανίδεο. Τα σκοτεινά πλήθη των απάνθρωπων Ούρουκ Χάι που βαδίζουν συγκροτημένα σπέρνοντας τον όλεθρο θυμίζουν έντονα τις ατσάλινες μεραρχίες του Χίτλερ, ο Σάρουμαν που μιλά στα υπάκουα στίφη από το μπαλκόνι θυμίζει τους δικτάτορες του 20ου αι., ενώ η τακτική της εξόντωσης και η διστακτικότητα των συμμάχων, οι οποίοι δεν μπορούν να κατανοήσουν το μέγεθος του διακυβεύματος και ότι αυτός ο πόλεμος αφορά σε όλους, γιατί αφορά στην επιβίωσή τους και συνεπώς πρέπει να ξεχάσουν τα πάθη του παρελθόντος, να σταματήσουν τις φιλονικίες και να περιορίσουν το εγωισμό τους παραπέμπουν ολοφάνερα στην εποχή του πιο φοβερού πολέμου της ανθρωπότητας. Η φύση που εξεγείρεται ενάντια στην αλόγιστη εκμετάλλευσή της από την βιομηχανία του πολέμου που έχει εγκατασταθεί στον περίβολο του Άισγκαρντ (η οποία, προσωπικά, ήδη από το πρώτο μέρος, μου είχε θυμίσει τις βαριές βιομηχανίες μετάλλου που δούλευαν ασταμάτητα πριν και κατά την διάρκεια του Μεγάλου Πολέμου) προκαλεί τον θεατή να αναλογιστεί τι γίνεται σήμερα. Όποιος δεν τα κατάλαβε αυτά, μάλλον έπαιζε με το κινητό του μέσα στην κινηματογραφική αίθουσα παρά παρακολουθούσε!

Συγχαρητήρια στον Peter Jackson, γιατί και μόνο η ιδέα μεταφοράς ενός τέτοιου κόσμου στην μεγάλη οθόνη φαινόταν εγχείρημα ακατόρθωτο. Το αποτέλεσμα δικαιώνει τον σκηνοθέτη και, νομίζω, ευχαριστεί τον απαιτητικό θεατή. Εδώ θέλω να εξαιρέσω τυχόν απογοητευμένους οπαδούς του Tolkien που είναι πιθανόν να δυσαρεστηθούν από τις μεγάλες, όπως ακούω, παρεκκλίσεις από το βιβλίο. Τους υπενθυμίζω όμως ότι ο κινηματογράφος έχει την δική του "οπτική" και τα δικά του γνωρίσματα που αν παραμεληθούν ή αγνοηθούν για χάρη μιας πιστής μεταφοράς του βιβλίου θα προκαλέσουν ανήκεστο κακό στο κινηματογραφικό έργο. Η ταινία είναι αξιολογότατη παρά τα όποια τα ψεγάδια της, τα οποία στο κάτω-κάτω της γραφής είναι και αναπόφευκτα σε μια τέτοια παραγωγή και εγχείρημα όπως είναι, επαναλαμβάνω, η μεταφορά ενός καθ' ολοκληρίαν φανταστικού κόσμου στην μεγάλη οθόνη.

Νομίζω ότι όλοι θα βρούμε στο έργο του Τόλκιν όχι αποφυγή από την ζωή και την πραγματικότητα, αλλά έναν φανταστικό κόσμο στον οποίο τα ιδανικά και οι αξίες της ζωής, η ανθρωπιά και η συμπόνια είναι ύψιστα αγαθά. Η αναβίωση της Μέσης Γης από τον Πήτερ Τζάκσον σε μια τριλογία είναι κατά την άποψή μου μία προσπάθεια τρομερών διαστάσεων και επιτυχής και θα γίνει αιτία για την κινηματογραφική μεταφορά και άλλων σπουδαίων ιστοριών που οι παραγωγοί φοβούνταν να παρουσιάσουν λόγω μεγέθους. Πιστεύω ότι η έβδομη τέχνη θα ωφεληθεί από το προηγούμενο που θα δημιουργήσει ο "Άρχοντας των Δακτυλιδιών".

Οι ελληνικοί υπότιτλοι ήσαν επιεικώς απαράδεκτοι και ντροπή στους υπεύθυνους των υποτίτλων διότι υπήρχαν ανεπίτρεπτα λάθη στη μετάφραση. Μετέφρασαν το "scout" ως πρόσκοπος αντί ως ανιχνευτής! Μάλλον θα χρησιμοποιούν κανένα καινούριο λεξικό κατ' ευθείαν από την Οξφόρδη!

Η ταινία αξίζει και με το παραπάνω τα 7 ευρώ που θα δώσετε! Και αυτό νομίζω από μόνον του είναι επαρκές κριτήριο και αιτία για να πάτε να την δείτε! Μην διανοηθείτε να αποθαρρυνθείτε από ανούσιες λεπτομέρειες και ατέλειες χάνοντας την γενική εικόνα, γιατί εσείς θα χάσετε!

Ανυπομονώ να δω το 3ο και τελευταίο μέρος!

συγγραφέας: Rebel Assault

όπως δημοσιεύθηκε στο: http://www.dap-nomikis.gr/phpBB2/
viewtopic.php?t=27&postdays=0&postorder=asc&start=25

Ενδιαφέροντα σχετικά sites:

http://theonering.net/

http://www2.tolkienonline.com/

 

 

Προσθέστε: Σχόλια - Παρατηρήσεις - Δικές σας απόψεις,

στην διεύθυνση arthra@esoterica.gr

 

 

Κεντρική σελίδα ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

Κινηματογράφος - αρχική σελίδα