MATRIX

 

 

Ταινία που τα είχε όλα. Δράση, εντυπωσιακή πλοκή, όμορφους πρωταγωνιστές, έντονη μουσική, και υψηλών προδιαγραφών κιν/κά εφέ. Ισως να έκοβε τόσα πολλά εισιτήρια ακόμη κι αν δεν κουβαλούσε το βάθος του σεναρίου της. Και αυτό το βάθος ήταν πραγματικά τόσο μεγάλο που αναρωτιέται κανείς, αν οι δημιουργοί της είχαν συνείδηση όλων αυτών ή αν τελικά η ταινία (αυτό γίνεται στην τέχνη άλλωστε) ήταν απλώς μια εμπνευσμένη σύλληψη.

Η ταινία εμπεριείχε όλα τα στοιχεία ενός Ηρωικού Έπους. Κεντρικό σημείο είναι πάντα ο Ήρωας, ο οποίος είναι ένας κοινός άνθρωπος, το μόνο που αρχικά ίσως να τον ξεχωρίζει είναι μια τάση προς την έρευνα. Σε κανέναν Μύθο όμως δεν φτάνει στην αλήθεια μόνος του. Πάντα υπάρχει ένας δάσκαλος, ένα Ων που τον καθοδηγεί. Στην περίπτωση του δικού μας Ήρωα, ο Δάσκαλος είναι ο Μορφέας (Θεός του ύπνου στην Ελληνική Μυθολογία, εδώ ξυπνά τον Ήρωα από τον λήθαργο).

Συνήθως όλα ξεκινάνε με μια Απόφαση. Αυτή είναι και η πρώτη δοκιμασία του μαθητή. Κανείς δεν μπορεί να διδαχθεί αν δεν το θελήσει ο ίδιος. Γι'αυτό η μαθητεία είναι μια ενεργητική δράση. Μάλιστα υπάρχουν αναφορές ότι ο υποψήφιος στα μεγάλα μυστήρια της Αιγύπτου, έπρεπε να διαλέξει ανάμεσα σε δύο ποτήρια κρασί. Ένα από τα δύο περιείχε δηλητήριο. Με αυτό τον τρόπο δοκιμαζόταν όχι μόνο αν ξεπέρασε τον φόβο του θανάτου έχοντας πίστη για την αθανασία της ψυχής, αλλά και αν έχει αναπτύξει τέτοιες δυνάμεις, ώστε να μπορεί να διαισθανθεί ποιο είναι το κρασί που δεν θα τον οδηγήσει στο θάνατο. Διότι μόνο ένας ηλίθιος πεθαίνει ενώ δεν ήταν ανάγκη να το κάνει. (Ίσως βέβαια αν κανείς επέλεγε το λάθος ποτήρι να μην τον άφηναν να το πιει και απλώς να τοv έστελναν, χλευάζοντάς τον, στο σπιτάκι του).

Έτσι και δω, ο υποψήφιος στην Μύηση, στην γνώση δηλαδή, πρέπει να διαλέξει ανάμεσα στο κόκκινο και στο μπλε χάπι. Ανάμεσα στο βόλεμα που προσφέρει η άγνοια , η έλλειψη συνείδησης από την μια και στην κατάρα της γνώσης, στο βάρος της ελευθερίας και της υπευθυνότητας από την άλλη. Έτσι και δω, ο πρωταγωνιστής επιλέγει το δεύτερο και η δράση ξεκινάει. Γεννιέται για δεύτερη φορά στον πραγματικό κόσμο αυτή τη φορά. Δεν είναι τυχαίο ότι τους μυημένους τους στα μεγάλα μυστήρια τους ονόμαζαν "δύο φορές γεννημένους," "διγενείς" ή "τρισμέγιστους". Επειδή γεννήθηκαν μια στην ύλη, όπως όλοι μας και μία στο πνεύμα. Στην νέα αυτή κατάσταση που βρίσκεται προσπαθεί πλέον με αργό ρυθμό και με την βοήθεια αυτών που το κάνανε πριν από αυτόν και οι οποίοι θα είναι οι σύντροφοι του, να συνέλθει και να μάθει να ζει στην πραγματικότητα.

Πάλι σύμφωνα με τον Εσωτερισμό υπάρχει η μεγάλα αλυσίδα δασκάλων και μαθητών στην οποία όπου και να βρίσκεται κανείς, είναι ένας μικρός μαθητής αλλά και ένας μικρός δάσκαλος για τον επόμενο. Ένας άλλο ενδιαφέρον σημείο είναι ότι καθώς γεννιέται πονάνε τα μάτια του και ο Μορφέας του λεει ότι πονάνε επειδή τα χρησιμοποιεί για πρώτη φορά . Εδώ είναι ξεκάθαρος ο συμβολισμός , απλά θυμίζουμε ότι και ο Πλάτωνας αναφέρει ότι είναι σημαντικό αυτός που θα βγει από την σπηλιά, να το κάνει σιγά για να συνηθίσουν τα μάτια του, αλλιώς θα τυφλωθεί από το φως. (Δηλαδή ο μαθητής πρέπει να κατακτά την γνώση σιγά, σιγά, διαφορετικά θα τυφλωθεί και θα είναι ένας εγωιστής που θα την χρησιμοποιεί για να κάνει κακό στους ανθρώπους).

Αφού όμως κάποιος γνωρίσει την αλήθεια, που είναι η ομορφιά και το φως του κόσμου έξω από την σπηλιά, θα θέλει να την μοιραστεί με τους αλυσοδεμένους. Θα θέλει να τους βοηθήσει να σπάσουν τις αλυσίδες τους. Το ίδιο κάνει και ο Ήρωας μας. Αφού ανακαλύψει το Μάτριξ (εδω μας έρχεται στο νου η σανσκριτική ονομασία για τον κόσμο "μάγια"= ψευδαίσθηση, οι Ινδοί θεωρούν ότι την αλήθεια δεν μπορούμε να την συλλάβουμε με τις αισθήσεις μας), προσπαθεί λοιπόν ο Ήρωας μας, αφού ξαναμπαίνει στο Μάτριξ να πείσει κι άλλους να ξυπνήσουν. Με αποτέλεσμα αυτό να τον καθιστά τρομοκράτη για τους άρχοντες της σπηλιάς που στην συγκεκριμένη ταινία είναι μηχανές. (Αυτός είναι άλλος ένας συμβολισμός για την απάνθρωπη τεχνοκρατική νοοτροπία της κοινωνίας που ζούμε.)

Οι μηχανές αυτές τρέφονται από τους ανθρώπους, από τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους. Ο Πλάτωνας λεει ότι οι άρχοντες της σπηλιάς που είναι στην όντα ελεύθερα χωρίς αλυσίδες (άρα πιο εξελιγμένα) δημιουργούν μηχανισμούς μέσα στην σπηλιά για να κρατούν τους ανθρώπους όσο γίνεται στην άγνοια, επειδή τους έχουν ανάγκη για να εξασκούν πάνω τους εξουσία. Διαφορετικά δεν έχει νόημα η ύπαρξή τους. Έτσι λοιπόν στην ταινία ξεκινά ένας ανταρτοπόλεμος μεταξύ των καλών και των κακών. Αυτός ο πόλεμος μεταξύ των "γιων του Ήλιου" και των "γιων της Σελήνης" είναι ένα αρχετυπικό μοτίβο και μπορούμε να το βρούμε σε πανάρχαιους μύθους και πολιτισμούς.

Ένα άλλο σημαντικό θέμα που αγγίζει η ταινία είναι η Προδοσία. Ο Προδότης κατέχει κάτι από την γνώση, δεν έχει όμως την ανδρεία να σηκώσει αυτή την γνώση. Προτιμά να την θυσιάσει στον βωμό του πλούτου και της εφήμερης δόξας. Στην ταινία προδίδει τον δάσκαλο του, τους συντρόφους του και τον σκοπό τους, για να γίνει Σταρ του Χόλυγουντ (φοβερός ο σαρκασμός του σκηνοθέτη). Ο Μαθητής πρέπει να περάσει πολλές δοκιμασίες πριν τελικά αναμετρηθεί με τον μεγαλύτερο εχθρό του που είναι ο ίδιος του εαυτός, οι αμφιβολίες του, η έλλειψη πίστης του, ο εγωισμός του. Πρέπει να γίνει σαν τον Αη-Γιώργη που σκοτώνει τον Δράκο, την ίδια του σκιά. (Ας θυμηθούμε τον τελευταίο Πειρασμό του Καζαντζάκη που αναφέρεται ακριβώς σε αυτήν την τελική δοκιμασία.)

Αυτός είναι και ο λόγος που σε όλη του την εκπαίδευση αυτό που προσπαθεί να μάθει ο Ήρωας - Μαθητής είναι η ανάπτυξη της Αρετής της Πίστης. Πρέπει να πιστέψει στις δυνάμεις του, να πιστέψει στον σκοπό του και στην Αθανασία της ψυχής του. Μόνο τότε είναι άτρωτος στον πόλεμο με τους άρχοντες του Μάτριξ. Διότι όπως του λεει ο Μορφέας χαρακτηριστικά. "Αν πεθάνει το πνεύμα σου, πεθαίνει και το σώμα". (Ας θυμηθούμε τα λόγια του Χριστού που έλεγε ότι μπορείτε να κάνετε τα βουνά να κινηθούν αν το πιστέψετε πραγματικά.) Η δύναμη αυτής της πίστης θα αποδείξει ότι είναι ο εκλεκτός. Εδώ πάλι βρίσκουμε αναφορά στην Ινδική παράδοση για τους Αβατάρα, τους εκλεκτούς που έρχονται για να βοηθήσουν τον κόσμο όταν αυτός απομακρύνεται από την αλήθεια.

Είναι πραγματικά τόσα πολλά τα σημεία στα οποία θα μπορούσε κανείς να σταθεί και να αναλύσει. Σκοπός όμως αυτού του άρθρου, είναι μια μικρή παρουσίαση της ταινίας για να κινήσουμε το ενδιαφέρον του σκεπτόμενου θεατή. Όλα τα υπόλοιπα αφήνουμε τον θεατή να τα αναγνωρίσει ή να τα θυμηθεί μόνος του....

Ούτως ή άλλως η μεγάλη ερώτηση που πάντα θα περιμένει απάντηση είναι :

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΑΤΡΙΞ;

Α.Χ

 

Έξω απ' το Matrix

Το Κλειδί προς το ΕΝΑ

Το Μυστικό της Ύπαρξης

Στο παρακάτω κείμενο δίνονται κάποιες εξηγήσεις για το Matrix και το πώς είναι φτιαγμένος αυτός ο κόσμος, με αποσυμβολισμούς από διαλόγους που περιέχονται στην ταινία.

Όπως υποστηρίζει ο συγγραφέας, δεν είναι κείμενα που μπορεί κάποιος να τα "περάσει" βιαστικά, αλλά χρειάζεται κάποιος να διαλογιστεί βαθιά για να κατανοήσει το εσωτερικό τους νόημα.

Υποστηρίζει ακόμα ότι δεν πρόκειται απλά για μεταφυσικές θεωρήσεις αλλά έχουν και επιστημονική βάση.

Παρακάτω παρουσιάζονται μερικές βασικές απόψεις του:

· Ο Παγκόσμιος Νους προσπαθεί να διδάξει τις οντότητές του για την Οντότητά Του, αλλά και για τον σκοπό της δικιάς τους ύπαρξης, μέσω της θείας φώτισης. Αλλά, εμείς οι άνθρωποι δεν μπορούμε να κατανοήσουμε την αληθινή φύση των Όντων μέσα στον απατηλό κόσμο που ζούμε, ο οποίος δεν είναι παρά ένα χωρο-χρονικό πλέγμα που έχει προκύψει από μια Δημιουργία. Την κάθε Δημιουργία ακολουθεί μία καταβύθιση σε μια Μαύρη Τρύπα, μια καταστροφή. Και τώρα βαδίζουμε προς ένα σταυροδρόμι της Δημιουργίας.

· Περνάμε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής μας, υπνωτισμένοι απ' τα ερεθίσματα των αισθήσεών μας. Αυτές μας δίνουν την ψευδαίσθηση της υλικής πραγματικότητας. Ελάχιστες στιγμές συνειδητοποιούμε αυτή την απατηλότητα, αλλά και το ότι αυτή η απατηλότητα χρειάζεται για να δώσει εμπειρία στην Ιδέα (Διάνοια, Thought), η οποία είναι η μόνη "πραγματική πραγματικότητα".

· Ο μόνος πραγματικός χώρος είναι ο Νοητικός Χώρος, ο χώρος της Φαντασίας του Θεϊκού Νου. Ο μόνος πραγματικός Χρόνος είναι το "βήμα" της ανάπτυξης της συνείδησης του Θεού, καθώς Αυτός προβάλει τη Συνείδησή Του μέσα στο όνειρό Του που εμείς αποκαλούμε "πραγματικό κόσμο" (Matrix).

· Η πλάνη του Matrix, προβάλλεται σε κάθε ανθρώπινη συνείδηση, με τον ίδιο τρόπο που ένας υπερ-υπολογιστής συνδέεται με έναν άλλο υπολογιστή (και τον ελέγχει). Έτσι κατασκευάζεται ένα εικονικό περιβάλλον που "συνδέεται" με τις ατομικές - ανθρώπινες συνειδήσεις και τις συνοδεύει για όλη τους τη ζωή. Δημιουργείται μ' αυτόν τον τρόπο η ψευδαίσθηση του περιβάλλοντος και της διαδοχής των γεγονότων σ' ένα περιβάλλον Ολογραφικής Εικονικής Πραγματικότητας.

· Δεν είμαστε παρά Ολογράμματα αγνού φωτός συνδεδεμένα με τη σκέψη του Δημιουργού. Ποτέ δεν υπήρξε, ούτε θα υπάρξει αυτό που αποκαλούμε "στερεά ύλη". Όλα είναι κενά. Παρ' όλα αυτά δεν μπορούμε να περάσουμε π.χ. μέσα από ένα τοίχο, επειδή αυτό δεν επιτρέπεται απ' τους κανόνες του Matrix που καθορίζει η Πρωταρχική Διάνοια.

· Η ζωή δεν είναι παρά η Αιώνια, Πρωταρχική Συνείδηση που παίρνει εμπειρίες μέσα στο χρόνο, για λόγους εκπαίδευσης.

· Μέσα στην Πρωταρχική Συνείδηση, υπάρχουν χιλιάδες Σύμπαντα/Δημιουργίες το καθένα με διαφορετική δομή και κανόνες λειτουργίας.

· Το Σύμπαν μας είναι ένα απ' τα πιο επικίνδυνα, επειδή βρίσκεται σε πολύ πειραματικό στάδιο. Μέσα του το επίπεδο αμνησίας φτάνει στο μέγιστο και ο βαθμός παρεμβατικότητας είναι τεράστιος. Το να εξελιχθεί κάποιος μέσα του είναι εξαιρετικά δύσκολο.

· Κάθε περιβάλλον Εικονικής Πραγματικότητας που αποκαλούμε "Δημιουργία", επιτηρείται από υπο-τμήματα της Πρωταρχικής Συνείδησης. Ανάλογα με το ύψος των ευθυνών τους μπορούμε να μιλάμε για επιμέρους Δημιουργούς ενός Σύμπαντος (ή χειριστές του Matrix) και για Επιτηρητές (που το εποπτεύουν). Σε μια μεγαλύτερη αναλογικά κλίμακα, υπάρχουν Δημιουργοί ομάδων Συμπάντων, τα οποία σε μερικές περιπτώσεις μπορούν να αλληλεπιδρούν, ανταλλάσσοντας γνώσεις και εμπειρίες. Βέβαια κάθε Συνείδηση και κάθε Σύμπαν θεωρεί τον εαυτό του κάτι το μοναδικό και ξεχωριστό.

· Ο Εσωτερικός Ήλιος (το "Μέγα Φως" της Γένεσης) είναι η πρωταρχική πηγή ενέργειας που δίνει ζωή και υπόσταση σ' ό,τι γνωρίζουμε. Είναι ο φορέας της σκέψης/πληροφορίας που μας κάνει να βιώνουμε την εικονική πραγματικότητα.

· Δεν υπάρχει πραγματικά ο χώρος και ο χρόνος όπως τα θεωρούμε. Οι ιστορίες που βιώνουμε δημιουργούν την ψευδαίσθηση του χρόνου. Το "εδώ" και το "εκεί" είναι σχετικά. Σκέψου ότι είσαι "εκεί" και θα βρεθείς συνειδητά "εκεί".

· Ο εγκέφαλός μας είναι μια συσκευή αποκωδικοποίησης των πληροφοριών που δέχεται απ' τις αισθήσεις.

· Το Matrix δεν είναι ούτε στατικό, ούτε μόνιμο. Καθώς - μέσα απ' τη διαδικασία της εξέλιξης - γινόμαστε πιο δημιουργικοί και πιο ελεύθεροι, εισερχόμαστε σε Matrix (εικονικές πραγματικότητες) ανωτέρου επιπέδου. Αυτό το αποφασίζουν οι επιμέρους Δημιουργοί ή ο Δημιουργός (Πρωταρχική Συνείδηση). Το ανώτερο επίπεδο Matrix, είναι η "Γη της Επαγγελίας", η Σιών.

· Κάθε φορά που πρόκειται να ανεβούμε επίπεδο Matrix (και συνεπώς συνείδησης και ελευθερίας), οι συνειδήσεις της μάζας - του μέσου όρου των ανθρώπων του παρόντος επιπέδου - αντιστέκονται, φοβούμενοι απώλεια του ελέγχου και διαρροή ενέργειας των μπαταριών του εκάστοτε Matrix, που τροφοδοτούνται απ' τις συνειδήσεις που ελέγχει.

· Πολλές φορές η ύπαρξη ενός κατωτέρου επιπέδου Matrix όπως του δικού μας, διαιωνίζεται, τόσο απ' τις δράσεις των συνειδήσεων που είναι συνδεδεμένες μαζί του, όσο και απ' τη στάση του επιμέρους Δημιουργού που εποπτεύει αυτό το επίπεδο (τον κόσμο μας), αν αυτός φανεί υπερπροστατευτικός και αναλάβει να σκέφτεται και να δρα αυτός παίρνοντας την πρωτοβουλία από τις οντότητες που προστατεύει. Έτσι διαιωνίζεται η κατάσταση στο συγκεκριμένο Matrix, προκαλώντας αναστάτωση και σε Matrix άλλων επιπέδων.

· Οι άνθρωποι φοβόμαστε την αλλαγή επιπέδου, επειδή αγνοούμε την πραγματική πηγή μας, τη Φύση μας και τις δυνατότητές μας. Περιοριζόμαστε λοιπόν απλά στο να ικανοποιούμε τις ανάγκες των αισθήσεών μας. Απολαμβάνουμε το να σκέφτονται άλλοι για μας και να ορίζουν τις πράξεις μας. Σκεφτόμαστε την ύπαρξή μας, σαν τη μοναδική πραγματικότητα. Τελικά κυριαρχεί ο φόβος, η παράνοια, η έλλειψη εμπιστοσύνης, η αδιαφορία, η απληστία και το ψέμα. Όποιος δεν αποσυνδέεται απ' το Matrix του επιπέδου που βρίσκεται, απλά δέχεται τον νοητικό έλεγχο της "μαζικής" συνείδησης του επιπέδου του.

· Ο Δημιουργός συχνά ενοχλείται, επειδή απαιτείται συνέχεια η παρέμβασή Του για να διορθωθεί η ανευθυνότητα των "παιδιών" Του. Συχνά χρειάζεται να τα πειθαρχήσει για να τα κρατήσει ζωντανά στην πορεία για τον ύψιστο στόχο.

· Κατά καιρούς κάποιοι άνθρωποι με υψηλά οράματα και έχοντας δει την πραγματικότητα πίσω απ' το Matrix, προσπαθούν να μοιραστούν τη γνώση με τους άλλους ανθρώπους. Δυστυχώς το Μήνυμά τους παρανοείται, οδηγώντας σε ακόμα περισσότερη βία, υπεροψία και επιθετικότητα.

· Αρχικά το Matrix είχε σχεδιαστεί με σκοπό να είναι ένας τέλειος τόπος για τους ανθρώπους. Αλλά δεν άρεσε σε κανένα

· Ένας άνθρωπος που μπορούσε να αλλάξει τη δομή του Matrix κατά βούληση, ελευθέρωσε παλιότερα την ανθρωπότητα. Μετά το θάνατό του, όλα ξανάγιναν όπως πριν. Ο προφήτης της Σιών ανήγγειλε ότι, αυτός ο άνθρωπος θα ξανάρθει για να ελευθερώσει τους ανθρώπους.

· Τα πράγματα είναι ακόμα πιο δύσκολα σήμερα για τον Δημιουργό, επειδή η ανθρωπότητα δρώντας σαν καρκινικό κύτταρο (σαν ιός), καταστρέφει η ίδια το Matrix, παρεμβαίνοντας και καταστρέφοντας το φυσικό περιβάλλον. Τελικά η μόνη λύση ίσως να είναι να μετακομίσει ο άνθρωπος σε άλλη περιοχή, σε άλλο Matrix. Αλλά ακόμα και αν ο Δημιουργός έδινε στους ανθρώπους ένα σχεδόν τέλειο κόσμο και μεγαλύτερη ελευθερία, αυτοί θα τα απέρριπταν, προτιμώντας τη βία και τα παιχνίδια εξουσίας.

· Το κλειδί για την "άνοδο" σ' ένα ανώτερο Matrix, κάτι που σημαίνει μεγαλύτερη ελευθερία και συνειδητότητα, είναι να νοιάζεται κάποιος περισσότερο για την εξέλιξη της Δημιουργίας παρά για την ατομική του πραγματικότητα. Να νοιάζεται πιο πολύ για τους άλλους παρά για τον εαυτό του. Να κατανοήσει και να βιώσει ότι, είναι κομμάτι μιας ανώτερης συνείδησης, η οποία νοιάζεται το ίδιο για καθένα απ' τα μέρη της.

 

http://www.probablefuture.com/matrix.htm


Προσθέστε: Σχόλια - Παρατηρήσεις - Δικές σας απόψεις,

στην διεύθυνση arthra@esoterica.gr

 

Κεντρική σελίδα ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

Κινηματογράφος - αρχική σελίδα

Έξω απ' το Matrix